Przejdź do głównej zawartości (Press Enter)
27 czerwca 2025

Nowa wersja Toyoty GR Yaris Aero Performance z lepszymi właściwościami jezdnymi i poprawioną aerodynamiką

Toyota GR Yaris w nowej wersji Aero Performance zadebiutowała w Europie podczas Rajdu Akropolu w Grecji będącego częścią Rajdowych Mistrzostw Świata FIA 2025. Model ten został wzbogacony o sześć ulepszonych elementów aerodynamicznych, które nie tylko poprawiają osiągi, ale również wspomagają efektywne chłodzenie. Modyfikacje powstały na bazie doświadczeń TOYOTA GAZOO Racing zdobytych w sportach motorowych i dzięki cennym uwagom profesjonalnych kierowców rajdowych.

Toyota GR Yaris, uznawana za jedno z bardziej charakterystycznych aut sportowych ostatnich lat, została ponownie udoskonalona. W najnowszej wersji Aero Performance model ten otrzymał szereg zmian mających na celu zwiększenie efektywności aerodynamicznej oraz poprawę właściwości jezdnych. Wszystkie modyfikacje powstały w oparciu o bogate doświadczenia zespołu TOYOTA GAZOO Racing zdobyte podczas zmagań w rajdach samochodowych.

Inspiracją dla nowego wariantu był rajdowy GR YARIS Rally1 – samochód wyróżniający się znakomitą dynamiką, zwrotnością i precyzją prowadzenia, który startuje w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC). Europejski debiut GR Yarisa Aero Performance zaplanowano na Rajd Akropolu w Grecji będący siódmą rundą sezonu WRC 2025 rozgrywaną w dniach 26–29 czerwca. Wkrótce potem pojazd będzie można zobaczyć także podczas prestiżowego Goodwood Festival of Speed, który odbędzie się w dniach 10–13 lipca, gdzie zaprezentuje się na trasie wyścigu górskiego.

Osiągi przede wszystkim

Od momentu premiery GR Yarisa w 2020 roku TOYOTA GAZOO Racing konsekwentnie rozwija ten model, kierując się swoją filozofią tworzenia coraz doskonalszych samochodów poprzez udział w motorsporcie. Proces ten opiera się na szczegółowej analizie danych z jazd testowych, opiniach kierowców oraz dokładnym badaniu zużycia i uszkodzeń komponentów, co pozwala inżynierom stale doskonalić każdy aspekt konstrukcji.

Nowa odsłona GR Yarisa Aero Performance to bezpośredni rezultat tego podejścia. Powstała jako odpowiedź na konkretne potrzeby dostrzeżone podczas jazdy w warunkach wyścigowych. Inżynierowie TOYOTA GAZOO Racing wspierani przez zawodowych kierowców wytypowali kluczowe obszary wymagające udoskonalenia i precyzyjnie dostroili sześć nowych elementów aerodynamicznych. Każdy z nich został zaprojektowany z myślą o maksymalizacji osiągów oraz jeszcze lepszym zachowaniu auta w ekstremalnych warunkach.

Wśród wprowadzonych zmian znalazły się także powiększony kanał chłodzący oraz przeprojektowana osłona chłodnicy, które zyskały profil zgodny z karbonową maską znaną z limitowanego GRMN Yarisa. Nowe rozwiązania efektywnie poprawiają odprowadzanie ciepła z komory silnika przy dużych prędkościach, co zostało już zweryfikowane w trakcie rywalizacji w Rajdowych Mistrzostwach Japonii.

Długa droga do sukcesu 

Doświadczenia zebrane podczas wyścigów serii Super Taikyu przyczyniły się do opracowania nowych rozwiązań aerodynamicznych w GR Yarisie Aero Performance. Jednym z kluczowych elementów jest przedni spojler, który skutecznie redukuje unoszenie przedniej części pojazdu, poprawiając tym samym ogólną równowagę aerodynamiczną oraz przyczepność. Nad jego dopracowaniem czuwał japoński kierowca wyścigowy Kazuya Oshima reprezentujący barwy zespołu Rookie Racing – mistrz serii Super Formula, Super GT i Super Taikyu. Z tyłu pojazdu zastosowano duży regulowany spojler zwiększający stabilność przy hamowaniu i wspierający prowadzenie przy dużych prędkościach. Jego kąt nachylenia można dostosować ręcznie, co pozwala przygotować auto do różnych warunków, na przykład przed wjazdem na tor.

Wprowadzone zmiany obejmują także nową dolną osłonę podwozia inspirowaną płaskim dnem zbiornika paliwa w serii Super Taikyu. Zapewnia ona efektywniejszy przepływ powietrza pod samochodem, dając lepszą aerodynamikę. Dodatkowe kanały wentylacyjne w przednich błotnikach – umieszczone między kołami a drzwiami – odpowiadają za usuwanie powietrza z nadkoli. Dzięki temu kierowca uzyskuje lepsze wyczucie auta przy mocnym hamowaniu, a pojazd jest stabilniejszy w zakrętach. Z kolei kanały w tylnym zderzaku pomagają zmniejszyć opór powietrza, usprawniając jego przepływ pod samochodem. Rozwiązania te powstały w odpowiedzi m.in. na sytuację, w której zderzak GR Yarisa odpadł w trakcie wyścigu z powodu zbyt dużych sił aerodynamicznych.

Produkcja wersji Aero Performance rozpocznie się w 2026 roku, a zamówienia w polskich salonach będą przyjmowane już jesienią 2025. Ulepszony GR Yaris będzie oferowany wyłącznie z manualną skrzynią biegów.