1. Świat Toyoty
  2. Nowości
  3. 10 modeli Toyoty z napędem elektrycznym do 2026 roku
24-04-2023

Toyota zapowiada wprowadzenie 10 modeli elektrycznych do 2026 roku

Do 2026 roku Toyota zamierza wprowadzić na rynek 10 modeli elektrycznych, przy czym roczna sprzedaż pojazdów marki typu BEV ma wzrosnąć do 1,5 mln sztuk. Na ten sam rok zapowiadany jest także debiut nowej generacji samochodów elektrycznych, a już teraz podczas targów w Szanghaju Toyota zaprezentowała dwa koncepcyjne auta typu SUV-a i crossover z linii bZ.

Elektryczne Toyoty ze wzrostem sprzedaży do 1,5 miliona aut rocznie

  • Rok 2026 ma być granicą, do której Toyota zamierza osiągnąć roczną sprzedaż samochodów elektrycznych na poziomie 1,5 miliona sztuk. Do tego czasu na rynku ma się pojawić aż dziesięć nowych modeli typu BEV Toyoty, w tym także zupełnie nowa generacja aut elektrycznych na baterie. Modele zaprojektowane według tej odmiennej koncepcji będą wyposażone w dużo wydajniejsze baterie podwajające zasięg w porównaniu z obecnymi autami elektrycznymi marki. W realizacji tych planów Toyoty ma pomóc stworzenie odrębnego działu rozwoju, produkcji i sprzedaży samochodów elektrycznych. 

Strategia wprowadzania na rynek elektrycznych samochodów na baterie będzie miała różny przebieg w poszczególnych regionach. Znaczne rozszerzenie oferty Toyoty z napędem BEV ma nastąpić w Europie, Japonii, Chinach i USA, gdzie w pierwszej kolejności do sprzedaży zostaną wprowadzone kolejne modele z linii bZ, a dopiero potem auta nowej generacji. 

W USA w 2025 roku wystartuje produkcja elektrycznego SUV-a z 3 rzędami siedzeń, do którego baterie będą produkowane w Karolinie Północnej. W Chinach już w 2024 roku zadebiutują modele bZ4X i bZ3 oraz dwa auta elektryczne przeznaczone specjalnie na ten rynek, natomiast w kolejnych latach gama modeli BEV będzie się systematycznie zwiększać.

Azja wraz z innymi rozwijającymi się rynkami także postawią na rozwój bateryjnych pojazdów elektrycznych Toyoty. Jeszcze przed końcem bieżącego roku ruszy lokalna produkcja pickupów BEV, a następnie firma wprowadzi do oferty nowy model małego samochodu z napędem tego typu.

Debiut dwóch koncepcyjnych modeli Toyoty bZ w Szanghaju

Na targach Auto Shanghai Toyota zaprezentowała dwa koncepcyjne auta elektryczne o nazwach bZ Sport Crossover Concept oraz bZ FlexSpace Concept. Oba pojazdy należą do linii modeli elektrycznych bZ (Beyond Zero), które zbudowane są na specjalnej platformie eTNGA. W 2024 roku pojawią się w Chinach jako pierwsze elektryki z dziesięciu modeli BEV, które Toyota planuje wprowadzić do sprzedaży do 2026 roku.

Elektryczna Toyota bZ Sport Crossover Concept jest projektowana z myślą o potrzebach młodszego pokolenia. Samochód także po zakupie będzie można doposażać na przykład w asystenta kierowcy, automatyczne parkowanie czy inne inteligentne funkcje wspomagające jazdę. Przy budowie tego crossovera Toyota współpracuje z firmami BYD i FAW w ramach spółek joint venture. 

Drugi z koncepcyjnych modeli z napędem elektrycznym to rodzinny, praktyczny SUV o nazwie Toyota bZ FlexSpace Concept. Projekt zakłada łatwe korzystanie z auta przez całą rodzinę, dlatego postawiono tu przede wszystkim na stworzenie przestronnej kabiny z wieloma udogodnieniami. Auto otrzyma ponadto zaawansowane systemy bezpieczeństwa z zestawem inteligentnych funkcji oraz wydajny napęd o dużym zasięgu. Prace nad nowym SUV-em trwają we współpracy z firmą Guangzhou Automobile Group.

Auta elektryczne jako główny element strategii dekarbonizacji Toyoty

  • Toyota w drodze do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku stawia na strategię rozwoju nowych technologii napędów. Marka z roku na rok konsekwentnie wprowadza na rynek kolejne generacje hybryd, hybryd typu plug-in, a także wodorowych i bateryjnych pojazdów elektrycznych. Już w niedalekiej przyszłości to tej gamy ekologicznych napędów mogą dołączyć auta z wodorowymi silnikami spalinowymi oraz z napędami dostosowanymi do paliw neutralnych klimatycznie. 
Tak wszechstronne podejście Toyoty do pracy nad rozwojem nowoczesnych napędów z uwzględnieniem specyfiki rozmaitych rynków zmierza do zmniejszenia przez firmę średniej emisji CO2 pojazdów sprzedawanych na całym świecie o 33% do 2030 roku i o ponad 50% do 2035 roku w porównaniu z rokiem 2019. Dodatkowy rozwój współpracy z przemysłem energetycznym ma wpłynąć na opracowanie nowych technologii paliw neutralnych klimatycznie, co ma prowadzić do dekarbonizacji także tych pojazdów, które już jeżdżą i będą jeździć jeszcze przez długie lata po drogach całego świata.