1. Porady
  2. Parowanie szyb w aucie

CO JEST POWODEM CZĘSTO PARUJĄCYCH SZYB W AUCIE

NAJCZĘSTSZE PRZYCZYNY ORAZ SKUTECZNE SPOSOBY NA ZAPAROWANE SZYB

Używaj klimatyzacji przez cały rok

Para wodna osadza się na szybach najczęściej w okresie jesienno-zimowym, gdy panują duże wahania temperatur oraz częste opady deszczu czy śniegu. Zapewne nie raz zauważyliście jak szybko potrafi zaparować auto, do którego wsiedliście w mokrych ubraniach. W sprawnym pojeździe układ klimatyzacji wyposażony w osuszacz powietrza powinien poradzić sobie z tym problemem w przeciągu dosłownie kilku chwil. Niestety, wśród wielu kierowców wciąż panuje osąd, że klimatyzacji używa się wyłącznie w okresie letnim. Tego typu praktyki nie tylko utrudniają eksploatację auta zimą, ale dodatkowo mogą doprowadzić do uszkodzenia sprężarki, która po długim przestoju nie będzie odpowiednio smarowana.

Sprawdź filtr kabinowy

Jeśli nasza klimatyzacja nie radzi sobie z osuszeniem powietrza może to być pierwszym symptomem awarii. Szukanie przyczyny najlepiej zacząć od filtra kabinowego. Jego zadaniem jest oczyszczanie powietrza dostającego się do wnętrza auta. Filtry możemy podzielić na zwykłe oraz węglowe, które są dużo skuteczniejsze w usuwaniu zanieczyszczeń i alergenów. Zapchany filtr kabinowy (lub jego brak!) sprawi, że wnętrze naszego auta nie będzie prawidłowo przewietrzane. Przy okazji sprawdzania i ewentualnej wymiany warto przejrzeć i odetkać kanały odpływowe na podszybiu, w których lubią gromadzić się liście i często zalega woda. Jeśli po wykonaniu tych czynności na szybach naszego auta wciąż pojawia się para, jedynym rozwiązaniem może okazać się wizyta w serwisie klimatyzacji, który sprawdzi szczelność układu, wyeliminuje niesprawności i w razie potrzeby uzupełni brak czynnika chłodzącego. Im wcześniej zdecydujemy się na kontrolę, tym mniejsze koszty będziemy musieli ponieść.

Metody na zaparowane szyby w autach bez klimatyzacji

W autach nieposiadających układu klimatyzacji pozbycie się pary z szyb jest nieco trudniejsze, ale wciąż możliwe. Pierwszym krokiem powinno być uszczelnienie wnętrza i sprawdzenie czy wilgoć nie dostaje się do kabiny przez szczeliny spowodowane zużytymi uszczelkami drzwi czy klapy bagażnika. W okresie jesienno-zimowym warto również wymienić dywaniki welurowe na gumowe, które nie nasiąkają wodą. Odkurzenie wnętrza i umycie szyb brzmi trywialnie, ale potrafi znacząco poprawić komfort jazdy, zwłaszcza jeżeli użyjemy do czyszczenia środków chemicznych zapobiegających parowaniu szyb. Na rynku dostępnych jest wiele preparatów o działaniu higroskopijnym (tzw. pochłaniacze wilgoci). Wstawienie ich do wnętrza auta na całą noc pozwoli skutecznie osuszyć kabinę. Podobny efekt możemy osiągnąć domowymi sposobami stosując żwirek dla kota lub pudełko z solą, która oprócz wilgoci wyeliminuje również nieprzyjemne zapachy.

Co jeśli na szybach pojawia się tłusty nalot?

Słodkawy zapach z nawiewów, tłusty nalot na dolnej części przedniej szyby oraz znikający płyn chłodniczy to najczęstsze symptomy nieszczelnej nagrzewnicy. To element umieszczony pomiędzy komorą silnika, a kabiną, który jest odpowiedzialny za wymianę ciepła z układu chłodniczego, a jego awaria przeważnie oznacza kosztowną i czasochłonną operację, gdyż wyjęcie nagrzewnicy wiąże się z demontażem całej deski rozdzielczej. Choć istnieją preparaty uszczelniające układ chłodzenia, przeważnie pomagają na krótko lub wręcz pogarszają stan nagrzewnicy, dlatego najlepiej od razu zdecydować się na wymianę lub regenerację uszkodzonego komponentu.