Nowe moduły ogniw paliwowych Toyoty

Lżejsze i bardziej kompaktowe

2021-12-09

Już wkrótce w Zaventem pod Brukselą Toyota rozpocznie produkcję modułów ogniw paliwowych drugiej generacji. Będą to lżejsze i bardziej kompaktowe elementy zaprojektowane w dwóch różnych formatach. Dzięki temu Toyota będzie mogła dostarczać swoje technologie wodorowe również dla innych branż niż motoryzacja. To z kolei pomoże zmniejszyć emisję CO2 oraz osiągnąć neutralność klimatyczną.

Jednym z głównych celów Toyoty jest osiągnięcie przez społeczeństwo neutralności klimatycznej. Dążąc ku temu, firma rozwija wiele zelektryfikowanych technologii, w tym te związane z wodorem.

Warto przy tym podkreślić, że zaangażowanie Toyoty w technologie wodorowe wykracza poza produkcję samochodów. Swoją technologię ogniw paliwowych udostępnia ona partnerom z innych branż w formie łatwych do wykorzystania modułów.

Druga generacja modułów ogniw paliwowych

Chcąc przyspieszyć rozwój technologii wodorowej i rozszerzyć jej stosowanie, Toyota opracowała kompaktowe moduły generujące prąd na bazie zestawu ogniw paliwowych z Toyoty Mirai drugiej generacji. Ich produkcja ruszy w styczniu 2022 roku.

Nowe zestawy ogniw paliwowych będą bardziej kompaktowe i lżejsze. Będą zapewniały większą gęstość mocy niż te stosowane w pierwszej generacji Mirai.

Moduły będą dostępne w dwóch rodzajach obudowy – w formie kostki lub płaskiego prostopadłościanu. Ułatwia to ich stosowanie.

Europejska produkcja

Prace nad ogniwami paliwowymi trwają nieprzerwanie od 1992 roku. Toyota cały czas udoskonala swoją technologię wodorową, czego najlepszym przykładem są nowe moduły ogniw paliwowych drugiej generacji. Będą one składane przez europejski zespół produkcyjny w zakładzie badawczo-rozwojowym Toyota Motor Europe (TME) w Zaventem pod Brukselą. Produkcja rozpocznie się w styczniu 2022 roku w nowym obiekcie, gdzie znajduje się pilotażowa linia montażowa, łącząca zaawansowaną technologię z wysokiej jakości montażem.

Dlaczego właśnie w Europie powstaje nowa linia produkująca ogniwa paliwowe? Odpowiedź jest prosta. Toyota zaobserwowano znaczny wzrost popytu na tę technologię w tym regionie. Geograficzna bliskość partnerów i możliwość uważnego monitorowania pojawiających się szans biznesowych pozwoli firmie szybko zwiększyć podaż.

Klastry wodorowe

Pojawienie się klastrów wodorowych w Europie oznacza jednoczenie różnych sektorów i łączenie ich umiejętności, technologii i wdrożeń – takich jak floty ciężarówek, autobusów, taksówek i infrastruktura wodorowa. Rozwój technologii wodorowej i wprowadzanie jej do coraz to nowych dziedzin gospodarki będzie kluczowym elementem realizacji celu określonego w Zielonym Ładzie. Zakłada on osiągnięcia do 2050 roku zerowych emisji netto gazów wpływających na globalne ocieplenie.